Inflyttningsfest

Sam vill inte prata med Lisa och Zak om vad som hände igår när han skulle leta efter Olena. Han skyndar sig därifrån för att lämna Samson på förskolan.
Lisa är arg på Zak som lagt sig i Sams liv och inte blir hon gladare när hon hör att Zak låtit Sam fixa ett falskt pass till Olena. Tänk om de skulle åka dit på det.

Marlon kommer ner i köket och ser när Olena och Eli busar med varann. Han säger åt Eli att berätta för Sam om deras förhållande och känslor eftersom de vet att Sam kommer att bli förkrossad.
Sam kommer hem till dem men bara Olena är hemma. Han frågar henne varför hon inte kommit till festen som hon lovat. Hon försöker slingra sig men ser hur besviken Sam är. Precis då kommer Eli hem men det blir för mycket för Sam så han rusar därifrån.

Ryan sitter på cafét och han bjuder över Eve på inflyttningsfesten han och Andy ska ha. Precis då kommer Katie, Genne och Leyla in och givetvis bjuder han in dem också. Katie säger att hon har kanske andra planer så vi får se.
Sedan frågar Ryan Maisie om hon vill komma men hon måste tyvärr jobba. Hon meddelar honom att Will kommit hem från sin skolresa så nu kan han träffa honom.

Olena kommer in på postkontoret/butiken och vill posta ett brev till sin mamma som snart fyller år. Viv kan tyvärr inte hjälpa henne eftersom hon inte får utföra posttjänster. Olena blir besviken men Viv står på sig och säger att hon får vänta tills Brenda kommer tillbaka. Viv ser att brevet ska till Ukraina och ifrågasätter det eftersom Olena kommer från Polen. Olena svarar att hennes mamma bor i Ukraina.

Jimmy kommer in på cafét med Scarlett och de diskuterar om hon ska bli Nicolas brudtärna. Inne på cafét sitter Carl med sina barn och leker med sugrör. Jimmy frågar Carl om de kan ta en öl senare. Carl tackar ja om det är ok för Nicola att de ses. Jimmy svarar att han måste ju få ta en öl med sin bror. Då säger Carl att är du säker på det och tittar bakom ryggen på sin bror. Jimmy blir rädd att Nicola kommit in och blir mycket lättad när det var ett annat par som kommit.

Inflyttningsfesten har börjat, Leyla och Gennie pratar med Adele. Både Leyla och Gennie säger åt Adele att  hennes mascara börjat kladda och att det finns en spegel uppe i badrummet. Adele går upp men kommer ner ganska snabbt för att hon hade klivit in när Andy stod i duschen. Gennie och Leyla var visst väldigt medvetna om det och tycker det var väldigt roligt. Adele blir först väldigt sur men sedan tänker hon efter, hon blev rätt imponerad av Andys kropp, så hon går fram till honom och börjar prata.
Eve fortsätter att flirta med Ryan och det tar inte lång tid innan de kysser varann. Precis då kommer Katie till festen och ser dem. Hon vänder på klacken och går därifrån.

Samtidigt som festen pågår så kommer en stor polisbuss med poliser som omringar B&B:t. Några poliser går in och säger att de fått en anmälan om att de har olaglig arbetskraft där. Terry förstår ingenting när det kommer fram att Olena inte har några papper och att hon är ifrån Ukraina. Eric kommer in och säger att allt måste vara ett misstag. Polisen för bort Olena medan Eli försöker göra allt för att få följa med henne. Olena åker iväg och ser en ledsen Sam stå en bit ifrån.

Sam är väldigt ledsen över det som hänt. Lisa pratar med Zak om saken och hon frågar om han är skyldigt till att Olena blivit haffad men Zak vägrar svara på det.
Marlon försöker prata med Eli som är helt förstörd. Eli vill ha tag på Olena men får ingen kontakt med henne så han vet inte ens var hon är eller vad som händer henne.

Brenda och Terry är upprörda över vad Eric gjort och inte berättat sanningen för dem. David får också höra vad som hänt och han blir orolig för att han ska råka i knipa i och med att han sitter i kommunfullmäktige.
Eric försöker försvara sig med att han bara hjälpt en ung tjej i nöd. Terry tror honom inte så han säger att de får lov att stänga restaurangen nu.
De går sedan till puben, Terry är rasande och säger till Val att Diane kommer inte bli glad när hon får höra vad som hänt. Eric ser Sam som står en bit ifrån och han går fram till honom. Sam gråter och är ledsen, han ber Eric om ursäkt.

Lisa pratar med Chas om att Sam är så ledsen just nu så Chas erbjuder sig att vara barnvakt om det behövs. Lisa säger då att Charity ska passa Samson eftersom de passat Noah så många gånger senaste tiden. Chas försöker få reda på vad Charity gjort eftersom hon behövt barnvakt men Lisa vet inte.
Chas möter sedan Charity som kliver ur en taxi och hon har flera shoppingpåsar med sig. Chas försöker få reda på hur Charity kan ha så mycket extra pengar men Charity vägrar svara på det.
När Chas ska skvallra för Cain om att hon tror att Charity återgått till gamla "vanor" så skrattar han bara åt henne och säger att det inte stämmer, han kan garantera att så inte är fallet.

Ryan möter Katie i butiken och han ber om ursäkt för gårdagen men sedan inser han att han inte behöver be om ursäkt eftersom Katie gjort klart för honom att hon inte är intresserad och han kan inte gå runt och vänta på att hon ska ändra sig. Just då kommer Eve in i butiken men hon märker den dåliga stämningen så hon går därifrån.
Senare när Eve träffar Ryan så säger hon att hon inte vill komma emellan honom och Katie men han säger att det är helt över beträffande dem.

Edna berättar för Jimmy och Carl om vad som hänt med Olena och att hon inte hade papper för att stanna i landet. Kings blir lite oroliga för att de ska bli inblandade i historien eftersom de haft en fripassagerare med efter en körning men inte anmält det. De kommer ens om att inte "veta" något om saken om de skulle bli förhörda.

Eli är på puben och när han ser Viv och Brenda får han ett utbrott mot dem och tror att det är de som anmält Olena till Migrationsverket. När Zak försöker lugna honom så anklagar Eli honom i stället. Sam står där och säger att det faktiskt var han som ringde samtalet. Alla blir förvånade men Sam säger att han blev så ledsen när han såg Eli och Olena tillsammans. Lisa ska följa med Sam ut från puben men då kommer en ölsejdel flygandes och träffar väggen bakom honom. Eli hade kastat den i rena ilskan.

Marlon försöker prata med Eli om att han gjort fel men han försvarar sig med att Sam och Olena inte ens var ett par.
Sam pratar med Zak om att han inte vet varför han gjordet det men Zak förstår att han var arg och kände sig lurad. Sam känner sig så värdelös och vet inte om han kan leva med den skulden. Zak försöker att trösta honom.


Förresten, kan någon förklara vad  "posh tea" betyder? På cafét fanns menyn på väggen och där stod det "tea" och under det "posh tea". Är det möjligen lösviktste?


edit:
Jag glömde önska er en trevlig helg så:
TREVLIG HELG!


Kommentarer
Postat av: Lena

2012-02-24 @ 14:35:29
Postat av: Lena

"Sam" spelar så bra så jag glömmer av att det inte är verklighet ibland:-)



2012-02-24 @ 14:37:22
Postat av: Colin

"Posh tea" was Viv's idea. It refers to some of the tea's with funny names like Lapschang Schusang etc (I don't drink tea, so forgive the spelling). If I remember rightly it's been there since shortly after she came out of prison.



Incidentally, there's actually a "Yorkshire Tea" brand, with nice pictures of the dales on the packets. They sponsored "Heartbeat" in the UK for a while. Search "Yorkshire Tea" for more info!



Lena: I agree Sam was very good today. I think Eli has also been very good recently.

Postat av: ELIZA

Idag var det verkligen tråkigt p g a kärlek.Stackars Sam,han behöver verkligen få träffa någon som bryr sej om.Eli har nog starka känslor för Olena,sånt utbrott som han fick.Och Katie?Har inte hon sagt ifrån,så varför så purken om Ryan roar sej.Fast han kunde ju hittat någon annan,inte en som verkar ta första bästa. Och är inte hon gift. Posh betyder FLOTT.( elegant )? Kanske nåt "finare" ,dyrare the?

2012-02-24 @ 14:54:28
Postat av: orcid

colin: yes yorkshire tea is very nice, have bought some in England when we were there visiting our english family :)



alltså sam spelar bra, elia också men ajg är ledsen- håll i hatten- men ajg vill bara fetdissa Sam!!!



han må vara..tappad bakom en vagn och trögare än sirap men det han gjorde är bara fördjävligt och hans pappa zak är inte ett dugg bätttre..falsk som fan rent ut sagt:(

Jag tycker synd om Eli som verkligen älskade henne och amrlon ska bara ha en fet känga upp i röven som han "predikar" över att olena var Sams - det var hon INTE! sen att hon uttryckte sig luddigt är ju bara så jävla dumt "simple" Sam fattar ju inte sånt...



ber om ursäkt till alla SAM-lovers..men jag blir bara så sneee :P



och sen Katie..va håller hon på med? samma visa med alla grabbar...säger inte att otrohet är acceptabelt men hon är tvetydig, skönt att de till slut fått rätsida på at det ska GÅ vidare i sina respektive liv :)



Och viv...kan jag personligen få ge hennne en fet höger????? grrr...



så dissning klar.



over and out :)

2012-02-24 @ 15:24:02
Postat av: AnnaS

Vill bara säga till Olenas försvar att hon ju faktiskt sagt till Sam att hon inte vill gifta sig med honom. I och för sig sa hon att hon inte kunde pga att hon är papperslös när han pressade henne, men herregud, hon är väl mänsklig (?) och ville inte såra honom. Jag hade förmodligen sagt nåt liknande, men det kanske bara är jag. Jag tror visst att Sam har förstått innerst inne, varför skulle han annars ha sett så olycklig ut alla dessa avsnitt.

Sen kan man ju undra hur nån kan tända på Eli över huvud taget... Fast han har ju varit ovanligt gullig på sista tiden.

2012-02-24 @ 16:06:15
Postat av: Lena

Det där med hur Olena har blivit behandlad har jag inte förstått något av därför har jag inte skrivit något om det heller. Har aldrig sett henne uppmuntra Sam annat än som vänn eller behadla någon illa.



Eli är ju som han är och smaken är ju olika så...



Däremot tycker jag Brenda helt i avsaknad av charm, förstår inte vad Terry skall med henne till, han som är så mysig och hon bara gnäller och gnäller och gnäller och .....



Till sist

Det skulle vara intressant att se Sam i en roll där han skall vara normalbegåvad (eller hur man nu uttrycker det). Skulle nog vara lite svårt att bortse från intrycket man fått av honom i HTG nu.

2012-02-24 @ 16:39:04
Postat av: Jonas

Sam kunde ju åtminstone ha utelämnat delen om att Olena jobbade på "gästgiveriet". Eric gjorde faktiskt Sam en tjänst när han anställde henne. Han fick förvisso billig och bra arbetskraft, men ändå.



Kanske en dum fråga, men är "Sam" normalbegåvad i verkligheten? Han är i alla fall sällsynt trovärdig i den roll han har här.



2012-02-24 @ 17:11:56
Postat av: Colin

Yes, James Hooton (Sam) is of normal intelligence! He took about a month of in 2011 to appear in a play. Here he is, as himself, taking about it.



http://www.youtube.com/watch?v=6l6P3gprYU0

Postat av: Lena

Tack Colin vad roligt det var att se "Sam" som sig själv. Han var ju så snygg och behaglig där. Nu är jag ännu mer imponerad av honom



För du är inte ensam Jonas att ha haft dom funderingarna:-)

2012-02-24 @ 18:08:08
Postat av: Tina

Dock är han ju ganska lik Sam fast en Sam som han skulle ha varit om hans mor inte hade tappat honom i golvet och en Sam som man ibland skulle vilja att han var.

2012-02-24 @ 18:19:18
URL: http://schottistina.blogg.se/
Postat av: Erik

Ingen som tyckte att Viv var ovanligt otrevlig mot Olena i dag, hon kändes ju främlingsfientlig och nästan rasistisk på något sätt.

Varför springer Charity omkring och skyltar med att hon har pengar? Chas måste ju genomskåda det snart. Eller också åker de på en nit på något annat vis.

Ja, Sam spelade ovanligt bra i dag, sällan eller aldrig har man väl sett honom så ledsen med hela ansiktet.

2012-02-24 @ 18:55:42
Postat av: Katarina-Cinnamon

Jag har sett han som spelar Sam i en deckare där han var en mördare, spelade väldigt bra där. Minns inte vad deckaren heter.

Olena har aldrig sagt till Sam att hon är kär i honom och sa ju också att hon inte ville gifta sig med honom. Spännande att se hur det går.

2012-02-24 @ 19:28:04
Postat av: Agneta

Viv och Brenda är hemska bägge två.Tack Colin för klippet med "Sam" He´s a charmer :)

2012-02-24 @ 21:31:21
Postat av: Sara

Usch, jag tycker verkligen det är jobbigt att se när Sam är ledsen, kommer ihåg förnågra år sedan när Cain behandlade honom väldigt elakt under en längre tid och jag grät till varje händelse, haha. Någon mer som kommer ihåg det, och vad det handlade om? Jag kommer bara ihåg att Cain hotade honom, skrämde honom och var allmänt hemsk.



Och jag håller med om att Brenda är totalt blåst. Hon gör verkligen ingen nytta, till och med Viv är en mer behaglig person!



Trevlig helg allihopa, alltid lika trevligt att kolla in här på bloggen och i kommentarsfältet! :)



2012-02-24 @ 22:31:31
Postat av: Annette

Jag blir verkligen trött på Charity. Hon bara måste shoppa upp alla pengar. Inte alls misstänkt??? Kan hon inte jobba som alla andra. Till och med Eli jobbar ju nu. Och Zac, varför ska han få bestämma över alla? Det gillar jag inte. Hoppas det löser sig med Eli och Olena. De passar ihop.

/Annette

2012-02-24 @ 23:30:43
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: ELIZA

Alla har helt rätt i kommentarer om Viv och Brenda.Är det inte så också att Viv inte får handha posten för att hon är dömd i domstol?Eller kommer jag ihåg fel?Varit på Wikipedia och sökt bland olika skådespelarnamn. "Eric" och "Brenda" är ett par i verkligheten!!Kul! Såg också klippet med Sam.Killen ser ju jätte trevlig ut.Bra att Colin fixar sånt,man vill ju inte gräva för djupt på olika sidor.Får se saker man inte vill se.Trevlig helg önskar jag åxå!!

2012-02-25 @ 08:42:20
Postat av: Jonas

Cheers for that, Colin!

2012-02-25 @ 09:31:23
Postat av: Jackson

Ja, visst är han som spelar Sam mysig!

2012-02-25 @ 12:35:58
Postat av: Kristina

Ja, Sara, visst var Cain hemsk mot Sam för några år sedan men jag kommer inte ihåg varför jag heller. Det finns i bakhuvudet. Har för mig att Sam hade gjort något som egentligen inte var jättehemskt men som Cain förstorade upp och hade därför en hållhake på honom. Var det inte i samma veva som Eve var med förra gången? Berätta gärna ni som kommer ihåg!

2012-02-25 @ 14:28:27
Postat av: Sara

Ja Kristina, så kan det mycket väl ha varit! :) Kommer ihåg att det varade ganska länge, och att -som du sa- Sam egentligen inte hade gjort något stort fel, men att Cain lurade honom och skrämde upp honom. Har ett svagt minne av att han också låste in Sam under en längre tid ute i lägenheten där han bor med Samson nu?



Som Kristina sa hade det varit kul om ni som kommer ihåg denna händelsen berättar lite om vad Sam hade gjort, för nu blev jag så nyfiken och irriterad att jag inte kommer ihåg det, haha :D



Och ifall Eve var med då också.. Hmm.. Ärligt talat vet jag inte ens vad Eve har gjort, har blivit måttligt förvirrad över varför alla är så arga på henne, för jag minns henne inte för 5 öre! :)

2012-02-25 @ 16:27:47
Postat av: Tina V

Jag tycker inte synd om Sam, hur kunde han vara så elak mot Olena?

Man kan väl inte hjälpa om man inte blir kär i någon som väljer att tro att dom besvarar kärleken.

Skulle Olena leva ensam för att Sam var kär i henne?

Jag tycker att Zack är hemsk mot allt och alla utom sina gullegrisar Lisa och Belle.

2012-02-25 @ 18:26:49
Postat av: Lena

Ja idag har jag väldigt svårt att förstå varför jag gillade Zak så mycket för ett par år sen. Han kanske var trevligare då? En hel del av rollfigurerna har ju blivit otrevligare med åren så......

2012-02-25 @ 19:28:14
Postat av: Annette

Jag vet inte om det var då Sam var rädd för Cain, men jag vet att Sam lånade en bil, tror det var Cains bil och körde på Edna. Hon blev mycket svårt skadad och låg på sjukhus.

/Annette

2012-02-26 @ 00:20:27
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: SoP

Nu blev jag förvånad-det blir jag inte ofta i den här serien, men kanske är det mina fördomar? Men jag har lite svårt att köpa att Sam anmälde henne? Jag trodde han var "för dum" för att veta hur han skulle göra- han hade ju Jättesvårt att fatta när hon förklarade om sitt pass o papper osv. Ang Zak, han var min favorit i flera år men han blir bara mer o mer jobbig o hör inte alls till mina " favvos" längre, vete 17 Om jag har nån favorit längre, tycker de förstör varenda karaktär på olika vis :-( - såg nån deckaren på ettan i kväll ( lördag? ) visst var det Zoe som dök upp en kort stund där i början ? Tänkte att det var ju passande i Yorkshire :-)

2012-02-26 @ 05:03:35
URL: http://sisterofpain.blogg.se/
Postat av: Erik

SoP: jag såg inte deckaren i går, men jag har sett den på Danmark eller Norge som jag har tillgång till i min kabel-Tv. Och visste var det Zoe! Jag kände genast igen hennes röst, innan hon dök upp i bild en kort stund.

2012-02-26 @ 09:01:01
Postat av: Lena

Jo jag såg henne också och trodde nog hon skulle dyka upp igen.

Hon var väl med i HTG i många år (började se HTG när hon var på väg därifrån) så jag hade förväntat mig en lite större roll i alla fall.



Är lit barnsligt förtjust i att se HTG karaktärerna i andra roller, letar alltid när jag ser brittiska produkter (vilket jag sällan missar, de är bäst:-))

2012-02-26 @ 09:31:00
Postat av: Anonym

obs. kanske bäst med en rättelse: produktioner:-)

2012-02-26 @ 09:45:29
Postat av: Erik

"Zoe" hade en liten större roll i sista avsnittet av "Ett fall för Frost". Vet inte om kanal 9 har visat någon repris av det.

2012-02-26 @ 09:59:51
Postat av: Suzanne

Ser att fler undrat samma sak som jag, nämligen hur "Sam" är i verkliga livet, så jag googlade på honom och fann en snygg karl :)

I mina ögon är Eli riktigt snygg men har en odräglig personlighet i serien men mest ogillar jag Cain. Bara åsynen av den tuggummituggande kontrollfreaken ger mig rysningar.. Hoppas bara att Olena får stanna kvar för hon är den som hittills på allvar vågat ifrågasätta Viv´s hemska attityd.

Ser fram emot morgondagens avsnitt :)

2012-02-26 @ 16:52:01
Postat av: Suzanne

Eliza : Enligt Wikipedia är även "Debbie" och "David" ett par i verkliga livet, så kärleken verkar frodas i den serien ;)

2012-02-26 @ 17:15:37
Postat av: Erik

Han som spelar Cain lär visst vara en riktig mjukis IRL - raka motsatsen till sin roll alltså! Också en prestation.

2012-02-26 @ 18:27:04
Postat av: AnnaS

Det gick nån annan engelsk serie ett tag med ungefär samma tema, by i England med bilverkstad och pub och sånt. Fast här var polisen ganska viktig del av handlingen. Var inte Cain med i den serien? Har för mig att han såg betydligt trevligare ut där.

Jag kommer ihåg när Edna låg på sjukhus, men hade glömt varför, så tack för att ni påminde mig! Tror jag kommer ihåg det för att det var enda gången (?) man har sett att Edna har hår... Hon kunde ju inte ha hatten på sig på sjukhuset.

2012-02-26 @ 19:23:49
Postat av: ELIZA

Ja, dom är också ett par ! Och hur söt är inte den tjejen! Tycker,liksom någon annan sa,bara till ännu mer fördel när hon var gravid. SoP : tycker EXAKT som du,ang Zak! ** Jag saknar faktiskt Jack. Det var en riktig karl,det !! Haha! Han må vila i frid.Gick bort på tok för tidigt.

2012-02-26 @ 19:48:55
Postat av: SoP

AnnaS-jo "Cain" spelade lite av en "fackföreningsman" eller nåt i den stilen,som kämpade för bättre villkor,o bostäder, till arbetarna, i ett avsnitt av Heartbeat - Eller Tillbaka till Aidensfield! Visst är det kul att " HTG-spotta" :-) Jag kände också igen rösten på Zoe innan jag såg henne.

2012-02-26 @ 21:15:05
URL: http://sisterofpain.blogg.se/
Postat av: Jonas

Ni kan för övrigt se en yngre Mark Wylde (som radarpartner till Charlie Sheen) i "Ondskans terror".



http://www.imdb.com/title/tt0090770/

2012-02-26 @ 21:55:51
Postat av: Tina

Edna låg på sjukhus för att Sam hade kört på henne när han var ute och körde "olovandes". Jag kommer inte riktigt ihåg om han inte hade körkort eller något sådant, men jag tror att Cain "hjälpte" honom att smita från olyckan.

2012-02-26 @ 22:03:36
URL: http://schottistina.blogg.se/
Postat av: ELIZA

Alltså,har spanat å spanat.Jag har aldrig upptäckt någon skådis från HTG tidigare. Å i kväll,såg jag "Sandy" i Morden i midsommer !!! Pliiis,säg att det var han!Gick över till trean kl 21.Men visst var det han på puben?

2012-02-26 @ 22:08:16
Postat av: Pandora

Sam körde på Edna när han utan körkort skulle forsla en av sina sjuka hönor till veterinären vill jag minnas. Killen har en tendens att överreagera verkar det som =P

2012-02-27 @ 00:00:48
Postat av: Hanna

Är det någon som kommer ihåg Chloe, en lömsk rödhårig snygg tjej som bl a var ihop med Scott (Vivs son) och Carl King? Hon spelar husan Ethel i Downton Abbey (andra säsongen)!

2012-02-27 @ 10:21:08
Postat av: Madeleine

Eliza, javisst var det Sandy den ovårdade gubben. Förresten är det inte lite konstigt att både Laurels och Ashleys pappa måste tränga sig på och bo med dem.

2012-02-27 @ 10:22:52
Postat av: ELIZA

Tack ! Ja,mycket konstigt!Har vi olika traditioner,har dom fortfarande generations boende.Eller bor dom nu där för att (seriöst) dom har dåliga pensioner? Det jobbas extra till höger å vänster för att det är dåligt med pengar.Betty,Pearl,Doug? Men trängt sej på,vill jag inte kalla det ändå,Laurel å Ashley beter sej som inkastare ibland. Kom å bo här.....tror du dom lärt sej något av Psyk-Sally historien??Haha .

2012-02-27 @ 11:00:03
Postat av: ELIZA

Kom på att :ska serien spegla hur det är i samhället? Fast kanske ändå inte,har hänt mer elände i den BYN sen mitten på 90 talet,än vad jag kommer att hinna uppleva i min STAD (drygt 30 tusen) tills jag dör.Hoppas jag!! Haha.

2012-02-27 @ 11:08:57
Postat av: Tina

...och så hörde vi utrycket "all over the place" :)

2012-02-27 @ 13:12:44
URL: http://schottistina.blogg.se/
Postat av: Kristina

Angående det där med Sam så är den händelsen jag tänker på längre tillbaka i tiden än när han kört på Edna. Jag har för mig att han blev inlåst i en av stugorna i the holiday-village av Cain eller gömde sig där för honom eller något liknande. Är det någon som kommer ihåg vad jag menar?

2012-02-27 @ 14:56:30
Postat av: Ida

AnnaS: serien du tänker på är Heartbeat eller tillbaka till aidensfield som den heter på svenska. En mycket underhållande serie med ljuvliga karaktärer:)

2012-02-28 @ 08:30:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0