Att svika sina vänner

Damerna på syfabriken börjar ana oråd. De är nu helt säkra på att Lily lurat dem på lotteriet. Edna får höra deras misstankar men hon tror inte att de har rätt. ¨
När Lily inte kommer tillbaka från semestern den dagen hon sagt så blir Val ännu mer säker på att de har blivit lurade.
Lily kommer dock tillbaka och Edna berättar för henne om vad byn misstänker. Precis då knackar det på dörren och Shane tittar in. Han har frågor angående lotteriet eftersom det kommit in en anmälan. Han hittar inget som verkar konstigt så han lämnar Lily i fred. Då inser Edna att Lily ljugit om allt och tillslut får hon Lily att erkänna.
Edna blir mycket ledsen och besviken på sin syster som stulit från sina vänner och Lily säger en del hårda ord till Edna som går därifrån. Lily får dåligt samvete och söker upp sin syster för att bli sams igen. Hon kan tänka sig att anordna ett nytt lotteri och låta vännerna "få vinna" men Edna säger åt henne att hon ska betala tillbaka och erkänna vad hon gjort.

Shane besöker Jas och lagar till en lunch till henne. Han vet om att hon vill träffa honom för att få information som hon kan använda i en artikel men när Jas vill ställa frågor om McFarlanes så vill han inte svara. Däremot kan han ge henne information om annat som har med knarkbrott att göra. Han lovar att höra av sig när de ska ha nästa tillslag så hon kan vara på plats först av alla. När han ska gå hem från Jas så är han på väg att bara gå men hon ropar tillbaka honom och de pratar lite. Sen är han på väg att kyssa henne men hon backar, han får då ge henne en puss på kinden. Debbie ser det men gillar det inte alls. Hon litar inte på Shane.

Shane hör av sig till Jas och hon får veta när nästa räd är. Hon åker dit och står i skogen och väntar på tillslaget. Efter flera timmar så har inget hänt och hon kollar upp huset. Det visar sig vara en övergiven lada.
När hon sedan konfronterar Shane erkänner han efter ett tag att han tänkt tillbringa dagen med henne i lugn och ro men att han fått ett akut fall att åka till.

Betty har fått två biljetter till en bröllopsmässa i Blackpool. Det var Louise som beställt och bokat åt dem men nu är inte hon kvar i byn. Tyvärr så kan inte Betty får pengarna tillbaka så Bob råder henne att åka ändå och se det som en liten semester.
Pearl vill jättegärna följa med och det hintar hon om och Betty ska tänka på saken. Självklart så bestämmer sig Betty för att låta Pearl följa med och de är båda mycket förväntansfulla.

Bob och Brenda planerar att ha en halloweenfest för barnen i byn. Brenda får av Gennie tillträde till fabriken för att kunna sy några kostymer till barnen men när Val får reda på det blir hon irriterad och ger Gennie en varning.
Festen ser ut att bli riktigt trevlig, Brenda har till och med fixat kostymer till henne och Bob. De ska vara Morticia och Gomez Addams och när Gennie ser dem blir hon lite konfunderad. Hon försöker prata med sin mamma men Brenda har inte tid.

Nicola åker till Jo för att kräva in hyran som inte är betald för gården. Daz som precis kommit hem från Portugal får höra det och han råder Jo till att sälja några kor. Jo låter Sam ta hand om försäljningen men tyvärr får han inte så mycket som förväntat för de tre korna han säljer.

Ashley, Laurel och Nicola har sin uttagning för körens medlemmar. Bob sjunger hyfsat bra och Ashley och Laurel är nöjda med honom. Nicola däremot gnäller.
Belle är också med på uttagningen och samma sak nu. Nicola är emot men nu kan hon skylla på att Belle är under 16 år och inte får vara med.
Sist ut för dagen är Val. Hon sjunger inte riktigt så bra men Nicola är nöjd. Hon lyckas få med Val i kören trots att både Laurel och Ashley inte tyckte hon skulle få vara med.
Sedan kan Nicola tala om för David att Val är perfekt till att få kören delad i två olika läger för att orsaka splittring. (Allt för att själv kunna köpa kyrkan så småningom....)

Kommentarer
Postat av: Erik

Den där uppsjungningen i bygdegården liknade rena Talang eller Idol. Bob sjöng ju riktigt bra, men Val ... Hur ska det gå med den kören om Nicola får fortsätta att förstöra?

Vad säger Andy om han får reda på att Jo sålt hans kor? Borde inte någon ha frågat honom först? Vem äger egentligen alltsammans? Diane? Eller Home Farm, eftersom Nicola kom och skulle driva in hyran?

Lily har mycket att förklara för arbetskamraterna, men kommer de att lyssna på henne eller frysa ut henne? Ingen lär väl lita på henne efter det här?

Jasmine borde akta sig för Shane. Visserligen var han from som ett lamm i dag, men vi vet ju sedan tidigare att han är en riktig fuling. Hon borde lyssna på Debbie.

2011-02-02 @ 15:58:18
Postat av: Katarina/Cinnamon

Det är Diane som står för hyreskontraktet på farmen som Jo bor på och det är Kings som äger stället, därför som Nicola kom och krävde hyran. Jo borde ändå tagit kontakt med Diane om detta, för djuren är ju Andys.

Shane tror jag kommer att bli till stora problem för Jasmine, jag litar inte alls på honom.

2011-02-02 @ 16:40:21
URL: http://www.ateljecinnamon.se
Postat av: viktoria

shane kommer säkert att göra nåt mot jasmine när han får chansen.

2011-02-02 @ 16:57:35
Postat av: Tina

Vad är det för några de där Far.... någonting, de ska vara skurkar? Varför har man inte hört om dem tidigare, det verkar ju som om de är väl kända i byn. Fast Shane verkar inte vara road över att berätta något om dem för Jasmine, varför?

2011-02-02 @ 17:29:04
Postat av: Frk Höger

Jag tror Shane har kopplingar till Mcfarlanes det är därför han inte vill att Jasmin ska snoka.Han kanske är släkt med dem o det är därför han är så på Dingles. Vi får säkert se mer av dem sen, kanske den nya familjen i byn?

2011-02-02 @ 18:06:27
Postat av: Lena

Är nog bra att Betty åker på lite semester, verkar hon behöva. (trodde jag aldrig att jag skulle skriva:-)) Hon skall vara skvallrig på ett charmig och humoristiskt sätt, det är inte utan att de lyckats "förstöra" även henne lite.

Men nu kommer hon säkert tillbaka i vanlig högform får vi hoppas:-)



Jag skulle gärna se att Robert kommer tillbaka i serien. Såg så få avsnitt där han var med så jag har ingen bild av honom därifrån direkt.

Har däremot sett honom nu i Kingdom där han är väldigt charmig och spelar bra så gärna för mig.



Dom brukar ju göra så så varför inte, om han nu ändå dyker upp på begravningen som sas här så



Jamie ut Robert in

Louise ut ? in

2011-02-02 @ 18:40:31
Postat av: ylva

Louise ut Cain in? Charity?

2011-02-02 @ 19:13:02
Postat av: Jesper

?

2011-02-02 @ 19:15:39
Postat av: Jesper

Ja kanske mena: Joråsåattvabradekanvaraattvetaiblndochintevetaeller?

2011-02-02 @ 19:18:17
Postat av: Tina

Om Val hade valt att sjunga orginalversionen(Dolly Partons) av, I will always love you, hade det kanske låtit bättre. Men i whittneys skrikiga version lät det så(gapskratt) dråpligt.

2011-02-02 @ 19:23:31
Postat av: Lena

Charity låter bra, hon har det lilla extra



det bestämmer vi:-)

2011-02-02 @ 19:28:07
Postat av: Lena

glömde



du Jesper



? vadå?

2011-02-02 @ 19:30:16
Postat av: Mariann

Robert lär vi väl inte få se då skådespelaren (vad han nu heter Karl-nånting?) verkar göra bra ifrån sig i Kingdom. Och han gjorde väl ett bra jobb i HTG också eftersom jag verkligen avskydde Robert.

2011-02-02 @ 19:38:17
Postat av: Jesper

Nä Karl Davies lär nog inte komma tillbaka,men "Andy" och "Katie" ville om dom fick välja en person dom vill ha tillbaka!det sa dom i klippet jag länkade igår!



I övrigt INGA KOMMENTARER haha



(Nu slog det nog lock för öronen igen va? :)



Lena: Var det låååångt (och felstavat ser jag) oooordet :O

2011-02-02 @ 19:55:14
Postat av: Christine

Jamie och Louise ut

Hoppas verkligen Charity kommer tillbaka och vars är Katie? har missat mycket på slutet.



Dålig stil av Lily att stjäla lotten, hon är mest till problem tycker jag.

2011-02-02 @ 23:39:33
URL: http://angelutansamvete.blogg.se/
Postat av: Millah

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2011-02-02 @ 23:58:35
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: SoP

Ang. få tillbaka karaktärer så är det Cain jag vill ha in igen,o gärna Charity med.Hon kunde ge Nicola en match tror jag! Och Lilly, hoppas Edna kastar henne nedför trappan!

2011-02-03 @ 04:54:48
URL: http://sisterofpain.blogg.se/
Postat av: route66

CBS

Letterman live 0530-0630 Tex.



http://webactu-webtv.com/articles.php?lng=en&pg=2242

2011-02-03 @ 06:20:57
Postat av: Mariann

>route66: vad är det du länkar till?

2011-02-03 @ 07:59:59
Postat av: route66

CBS (USA) Live streamtv!

http://www.tvguide.com/Listings/

2011-02-03 @ 08:28:48
Postat av: ylva

Fattar inte vad du vill visa med dom länkarna, hittar inget som har med HTG att göra...

2011-02-03 @ 08:32:20
Postat av: Route66

Nä,men man kanske vill se nåt annat ibland?

Man behöver inte se David Letterman tex. om man inte vill :)

2011-02-03 @ 08:40:47
Postat av: Mariann

När jag klickade på den där länken kom det, efter en eon av reklamklipp, upp nåt dödstråkigt program med ett fruntimmer i en urful peruk - fan styggare än Betty's kråkbo - och en karl som satt och babblade.

Men skriv gärna vad du länkar till så vi som inte är intresserade av nåt annat än HTG slipper slösa tid :)

2011-02-03 @ 09:34:57
Postat av: ylva

Ok, men vill jag se något annat söker jag efter det, här vill jag se och läsa om Emmerdale :-)

2011-02-03 @ 11:37:39
Postat av: Erik

Nu går skam på torra land! Inget HTG tisdag och onsdag nästa vecka, eftersom TV4 visar alpina VM som normalt brukar gå i SVT. Trots att de har både TV4+, TV4Sport och TV11 ska de nödvändigtvis visa det på Hem till gården-tid. Och hur det blir veckan därpå har jag ingen aning om, för de har inte lagt ut tablån än, men det blir säkert inställda avsnitt då med. Skäms, TV4!

2011-02-03 @ 12:23:07
Postat av: Jackson

Det vet Du väl, Erik, att all slags idrott alltid går före övriga program. Det har jag retat mig på i hur många år som helst. Borde, som Du säger, inte behöva vara så, eftersom det finns miljoner andra kanaler där man visar sport.

2011-02-03 @ 13:35:52
Postat av: Mariann

Jamen va kul då får jag spela in sport nästa vecka då.. grrrr!

De puckona på tv4 tror att de ska göra succé som Vinterstudion i SVT. Glöm det. Ska vi nödvändigtvis se sport så krävs minst en mysputte som André Pops - och inga djävla reklamavbrott!! Ursäkta språket.

Och eftersom jag tror att nån från tv4 gärna kikar in på den här bloggen för att kolla stämningen så kan jag passa på att klaga va fan (ja nu svor jag igen!) de gjorde med Medium på tv4+ i måndags?? Plötsligt visar de en gammal repris. Men jag blir så irriterad, de visar oss tittare ingen som helst respekt. Skitföretag.

Så lugn och fin nu ska jag ta en promenad i solskenet.

2011-02-03 @ 13:51:34
Postat av: ylva

Håll för öronen! JAG HATAR SPORT!!!

2011-02-03 @ 14:34:32
Postat av: Lena

Jag vet inte, jag kanske inte är en "riktig" HTG-fan för jag älskar sport (gärna skidskytte för mig Mariann:-)) så jag blir inte så upprörd som t.ex Erik om jag får avstå HTG en dag för sporten.



Däremot håller jag med Jackson, nog kunde de väl sända det i TV4 sport istället, så kunde alla vara nöjda.



2011-02-03 @ 15:38:46
Postat av: Erik

Skrev till tittarservice, de svarade att HTG utgår onsdagen den 16 också. Det kunde ha varit betydligt värre. Jag har inget emot sport, i synnerhet inte slalom, det har jag tittat på ända sedan Ingemar Stenmarks dagar, men det är synd att just HTG ska behöva flytta på sig. Holby City rör man dock inte.

Ja, Marianne, det här med Medium i måndags var verkligen botten, kunde de inte ha kollat i förväg att de sände rätt avsnitt - inte bara komma med ett meddelande skrivet i blått som inte alla hann läsa efter halva programmet.

2011-02-03 @ 16:32:44
Postat av: Jesper

Jag gillar MOTORSPORT!!!



Ja det är bara tv4 som kan göra så här,faktist tur att man numera endast följer HTG på ITV :)



De enda ggr som jag kan minnas något avbrott det senaste året jag följt är då det var fotbolls VM. Annars lunkar det på som vanligt varje kväll 20,00!



Samt jag är säker på att i Uk skulle dom inte kunna vara lika "jävliga" med tittarna som tv4 är här...



Samt där samarbetar alla network så att tex. de som vill se soap kan följa allihopa om man så vill då de ligger efter varann och ej "krockar" trots att det är konkurrerande network!! Snacka om respekt för tittarna!!



Samt tex ITV talar gärna om något program är sevärt hos någon annan kanal,skulle aldrig ske här, jante du vet :( Nä skäms på er tv4! Ta lär er av era förebilder dvs. ITV ni har långt att vandra så det är kanske dags att börja nu?



2011-02-03 @ 16:57:43
Postat av: Jesper

Lena: Ja skidskytte är man ju tvungen att gilla då man bor i VM byn....

2011-02-03 @ 17:05:11
Postat av: Mariann

Bor du i Östersund, Jesper? :)

Jodå, skidskytte har jag stenkoll på. Väldigt bra underhållning faktiskt. Och några duktiga skidskyttar kommer från min hemkommun. Men jag bävar för att det ska gå i tv4. Va det inte nån som skrev att en gång bröt de för reklam precis när ACO skulle skjuta? Då får man ju krupp!

Och hur ska vi klara oss utan Kalle och Ulfbåge's kommentarer??

Annars ser jag helst motorsport. Rally VM och Speedway Grand prix. Och eftersom jag nuförtiden bor i Göteborg ser jag speedway live på Ullevi :)

2011-02-03 @ 17:49:07
Postat av: Mariann

för Jesper: du sitter väl inte i Ruhpolding och heter egentligen Wolfang Pichler?? :)

2011-02-03 @ 17:52:16
Postat av: ylva

Om det vore något jag gillade skulle jag stå ut utan HTG ett par dagar, men jag är så ointresserad av sport att VM och OS är något jag bara zappar förbi och stör mig på att dom tar bort mina favvoprogram...

2011-02-03 @ 18:43:47
Postat av: Lena

Jo nog är det jobbigt med reklam men något som jag tycker är värre, och som har hänt vid ett par tilfällen nu och då talar jag om SVT.



När det är som mest spännande (vilken tävling det än nu är) så tar sändningstiden slut och de hänvisar en till fortsatt tittande på nätsidan.



Det tycker jag faktiskt är för j--ligt (nu när vi ändå börjat svära här:-)). Jag känner en hel del som ännu inte har dator och kanske aldrig kommer att skaffa. Alla har inte den möjligheten. Ska dom visa tävlingar så får dom väl se till så tiden räcker till, det tycker jag är nonchalant mot tittarna.



Jösses vad jag eldade upp mig nu:-)



Aj aj det där att man missar Kalle-mannen har jag inte tänkt på. Tänk att inte få höra "från stav till stav" med denna underbara dialekt.



Göteborg i all ära (och det är ju inget som slår:-))

men nog pratar ni härligare uppigenom

2011-02-03 @ 19:18:55
Postat av: Y

2011-02-03 @ 20:47:08
Postat av: Tessan

Bortse från Y här ovanför, jag råkade trycka på fel knapp! :)



Jag älskar sport. Ishockey, längdskidor, skidskytte, Formel 1, speedway och allt annat. Så mig gör det egentligen inget om HTG står tillbaka. Däremot är jag lite orolig att TV4 ska förstöra sporten med reklamavbrott osv.

2011-02-03 @ 20:49:54
Postat av: Jesper

Tessan: :O . Än finns det hopp för mänskligheten ser jag ;)

2011-02-03 @ 21:12:30
Postat av: Colin

Jesper!



"Long time no speak" as we say here! I read with interest your thoughts on ITV but I'm afraid I struggled to get the gist of this bit:



"Samt tex ITV talar gärna om något program är sevärt hos någon annan kanal,skulle aldrig ske här, jante du vet :("



It seems that you are saying ITV are happy to promote their rivals programmes. If this is what you meant I don't believe it to be true. Would you mind trying to write it in English, please?



A bit of help would also be appreciated with this "Joråsåattvabradekanvaraattvetaiblndochintevetaeller" :D "Tack", as you say over there :)



On Jespers subject of Motorsports, we in the UK had to suffer advertisments during Formula 1 for 11 years. Not appropriate at all!



I shall respond further to Jespers comments later (or tomorrow) when I understand the post more fully but in the meantime I have some e-mails to catch up on! ;)

2011-02-04 @ 00:30:12
Postat av: Colin

By the way, writing to Jesper reminds me - those who read my coments on the first blogg of the year attentively may have noticed an error. I referred to my namesake Mr Firth as Mr Farrell! :o Haha what can I say? In my defence I'm not that into films!



I also referred to some new opening titles which I predicted would appear within a couple of days. Well the promotional trailer I referred to definitely had "Emmerdale" in a different font, but as Jesper and others watching current episodes will know, my prediction failed badly as we are still waiting for them!

2011-02-04 @ 01:20:18
Postat av: Colin

Ah yes! I knew there was another error from the first blogg that needs correcting - although no-one may care anyway as it was when I was talking about New Zealaand. It turns out wikipedia lied to me! It's not changed channel at all! The fact that the broadcaster stopped giving episode updates on their Emmerdale page after December 3rd made it seem genuine, but I wish I'd looked into it myself more carefully now! From where they are up to now, it must have continued throughout most of December and most of January. I'm so annoyed!



Also, not so much an error but a change of mind - I definitely think Google Translate is more reliable than Microsoft Translator, on the whole. I forget which one it was now but I have another funny English to English translation to add to the list. It once translated the word "Swedish" to the word "English"! Doh!!

2011-02-04 @ 04:12:50
Postat av: Jesper

Colin

Hi!



"Samt tex ITV talar gärna om något program är sevärt hos någon annan kanal,skulle aldrig ske här, jante du vet :("



Sorry bad comparison,what I refer to was of course program on ITV,For example Daybreak, or This Morning often talk with people on program/shows from other network and tell the wiever when were they can se it,that have I ever seen happen here "jante law" http://en.wikipedia.org/wiki/Jante_Law



"Joråsåattvabradekanvaraattvetaiblndochintevetaeller"

"Yeasogooditcanbetoknowsometimesandnottoknow"

Haha. You know it's funny to read the comment's and know what to be happen!



Yea BBC One's coverage of F1 is absolute fantastic!!



2011-02-04 @ 06:56:45
Postat av: Jesper

"viewers"

Of course

2011-02-04 @ 07:02:13
Postat av: Colin

Hi Jesper, I realise that by writing now I am stretching the meaning of the word "tomorrow" somewhat haha - at least I got here eventually :)



You know I think I should have worked out what you meant in the bit I asked you to translate for me. Sometimes I need to apply a bit of "lateral thinking" when working out what you're all saying. I think on this occasion I got the general point but took it too literally. Maybe it was the fact you said it wouldn't happen in Sweden. It's so commonplace for magazine and chat shows to feature programmes from rival networks that it doesn't seem in any way odd. I think it's pretty much always happened here, although I'm not certain. There is rivalry between the channels, of course - when Emmerdale finishes they never remind you that EastEnders is starting on BBC1! Even the rare occasions when such cross promotion might be appropriate, it doesn't happen. For example after the 2004 Boxing Day Tsunami there was a big concert in Wales. Coverage was shared between the BBC and "Channel 5", yet neither side reminded people to turn over to see further coverage! Similarly the World Cup is shared between the BBC and ITV but they only tell you when the next match is on their own channel.



As far as the soaps go, you are right - clashes are rare now - although this wasn't always the case. From 2004 to 2007 Emmerdale was usually on Sunday - Friday. Occasionally in big storyline moments there would be hour long specials on a Tuesday, which clashed with EastEnders. Sometimes though, if the BBC soap had a big storyline on the Tuesday, ITV would deliberately miss a day so that they could put two normal episodes back to back as an artificial hour special. One such occasion resulted in 2007's Remembrance Sunday episode - in a year when November 11th actually fell on a Sunday - being held back until the Monday. That is how petty ITV could be. Although usually our 3rd biggest rating soap, Emmerdale had the advantage of starting half an hour before its rival and so would often win this battle. ITV then made a decision to remove both of its soaps from the weekend schedule, and so from January 08 to July 09 Emmerdale and EastEnders clashed on an almost weekly basis. It was realised though that there weren't really any winners in this situation - certainly not the viewers. We now get 2 episodes on a Thursday - one before and one after EastEnders.



You are right also that, World Cup aside, the scheduling was pretty regular last year. Be aware though that there is a rare Emmerdale/EastEnders clash on Tuesday because there is international football on Wednesday. Football can change decades of scheduling tradition here actually. Do you get Coronation Street in Sweden? It celebrated its 50th birthday in December. Ever since March 1961 it had, almost without exception, been shown on Wednesdays at 7:30pm. However after ITV changed its contract for UEFA football and began showing matches on Wednesday, ITV moved Wednesdays episode to Thursday in the same week of July 09 that the Emmerdale schedule changed, ending a slot that had lasted over 48 years! No part of the schedule is sacred when there is sport to be shown!



I'd like to ask some questions myself relating to "jante law" but it is getting late now so I will hopefully write again tomorrow, though I still owe some e-mails, too!

2011-02-07 @ 05:31:09
Postat av: Colin

I'm back!



Firstly just to be clear, when I referred to "magazine and chat shows" I meant magazine shows, not magazines. You might not refer to them in such a way in Sweden so I shall explain that it basically means a show with lots of different segments. I'll also make clear that the shift of Coronation Street from Wednesdays was permanent, not just on football weeks.



Anyway, moving on to this Jante Law, I'm curious to learn how this affects TV awards shows and celebrity reality series and such like. The way I read the earlier comments it seems as if the channels barely even acknowledge the existence of their rivals. I've been doing a bit of my own research and I note that "Let's Dance" airs on TV4. Would they ever feature a TV star on there that isn't from a TV show made by the TV4 Group? The way I'm reading it I also find it hard to imagine SVT1 showing an awards ceremony where TV4 programs won most of the prizes! Danny Miller (Jesper will know who he is - those who don't follow UK airings will meet him on Thursday) is often criticised for the faces he pulls when Emmerdale doesn't win awards. I imagine there must be a LOT of that at Scandinavian award cermonies!



"Joråsåattvabradekanvaraattvetaiblndochintevetaeller" - haha yes I sometimes have to "bite my tongue" when I read people saying "I hope so and so leaves" or "I think x and y would make a lovely couple" etc. I want to say 'don't worry, they'll be gone by the time you get to 2009' or similar, but of course I'd spoil it for the others, and maybe even the person I'm speaking too so I just give a knowing smile haha.



"Yea BBC One's coverage of F1 is absolute fantastic" - I've stopped watching these past few years to be honest. I used to be a BIG fan, but lost interest the year after Schumacher retired. I'm not sure how much he was the reason though! His return was a bit disappointing wasn't it?! By the way, 'absolute' should have ended with an 'ly', while we spell the informal yes as "yeah" :)



Right, I'm off to bed :)

2011-02-08 @ 04:18:19
Postat av: Colin

"and maybe even the person I'm speaking too" should have just been "to". Sorry!

2011-02-08 @ 04:19:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0