En vanlig blåsig dag...

Ja det kanske inte stormade i händelseväg men det blåste rätt rejält...både ute och inne.

Perdy fick komma hem efter att ha varit arresterad. Hon packade ihop sina saker hemma hos Paul och Jonny för hon kände att där kunde hon inte bo efter Pauls svek.

Gray har sett till att Perdy får besöksförbud. Katie mår lite dåligt för att hon känner att hon lämnar Perdy utanför. De har ju trots allt varit vänner engång i tiden.

Viv försöker låna pengar på banken för att täcka upp det som saknas i insamlingen.

Socialen gjorde hembesök för att kolla till Sam och hans skötsel av Samson. Nu var allt godkänt och hon kände att barnet mådde bra. Shadrach ville prata med tanten från socialen men hon hade inte tid. Han går omkring och mår dåligt, så illa att han inte ens är hungrig och det förvånade resten av familjen.

Scarlett fick gå på middag hos Daz men Jimmy stod utanför och väntade på henne. Hon kände att hon inte kunde koppla av  så hon fick Lexie till att få bort Jimmy en stund. De gick till puben medan Daz och Scarlett äntligen skulle få till det men tyvärr så var inte Jimmy borta så länge så han stormar in hos Daz och drar med sig Scarlett ut. Undrar hur det gick med gratängen Daz satte in i ugnen?

Andy fortsätter att domdera. Ena stunden så vill han att Jo ska vara som en mamma för Sarah och i nästa så får hon inte bestämma något för det är HANS dotter. Han blir vansinnig när han upptäcker att Jo har ljugit och sagt att Sarah är hos en kompis fast hon egentligen är hos Debbie. Han ska rusa dit för att hämta flickan men Jo försöker att stoppa honom. Då blir han våldsam och först knuffar henne så hon ramlar men när hon sen reser sig upp så slår han till henne. Jo rusar därifrån och låser in sig i sovrummet. Andy inser vad han gjort och blir genast ångerfull. Tillslut så kommer hon ut från rummet och de pratar ut. Andy ber så mycket om förlåtelse och medger att det var dumt, han ska aldrig mer göra om det. Jo som haft en uppväxt med en mamma som blivit misshandlad hade lovat sig själv att aldrig försvara en sådan handling. När Andy åker för att hämta Sarah hos Debbie packar Jo sin väska och beställer en taxi men hon kan inte åka innan hon sett Sarah en sista gång. Det leder till att Andy upptäcker väskan och förstår att hon menar allvar. Återigen så ber han om ursäkt och lovar dyrt och heligt att det ska aldrig upprepas. Jo stannar kvar....
Antagligen kommer hon att få ångra det =(


Trevlig helg allihop!

Kommentarer
Postat av: Ann-Marie

Säger bara det att Jo ska lämna "svinet". Andy e ju inte normal i huvudet. Hustrumisshandlare! Andy kommer med största sannolikhet att hamna i denna situation många gånger o han kommer att slå Jo igen. Ingen förtjänar att bli slagen o framförallt inte i sitt hem.

2010-09-10 @ 17:17:22
Postat av: maya

och andy anser att han är lämplig som förälder? mordbrand, fängelse och misshandel. tycker nog att debbie är bra mycket lämpligare. hoppas jo lämmnar honom snart, att någon ser och hjälper henne. undrar om schadracks ärende till soc har att göra med "flickan" som han saknade?

2010-09-10 @ 17:38:11
Postat av: Katarina

Hej! Sa jag inte igår att Andy var en typisk hustrumisshandlare? Idag fick vi det bekräftat. Jo borde fly därifrån så fort hon bara kan. Har det hänt en gång så händer det igen. Och kan han slå henne så kan han även ge sig på dottern. Med en sådan våldsam och aggressiv idiot i huset kan man vänta sig precis vad som helst.

Shadrach ville antagligen prata med socialsekreteraren om hur han ska kunna ta reda på sin andra dotter. Daniels död blev en väckarklocka för honom, även om dottern är vuxen nu.

Katie mår dåligt för det där med Perdy. Det är ju faktiskt Perdys barn hon bär på. Slisk-advokaten är så snabb att vidta rättsliga åtgärder men att utverka ett besöksförbud är väl att gå lite väl långt. Han är så jävla hal som en ål. Hoppas det går åt fanders riktigt ordentligt för honom.

Hälsningar Katarina

2010-09-10 @ 17:50:03
Postat av: Erik

Andy har verkligen visat sitt rätta jag. Det ska aldrig hända igen, säger han, men så brukar ju misshandlare säga. Det blir säkert fler gånger. Det går utför med Sugdens och Andys och Jos äktenskap ska vi inte prata om, det kan väl aldrig hålla efter det här? Jag tycker Jimmy överdriver lite, visserligen kanske Scarlett och Daz hade hoppat i säng, men han kan väl inte vaka över henne hela livet och förbjuda dem att ens träffa varandra. Vad som ligger bakom Schadrachs bekymmer får vi nog snart veta och så verkar det vara dags för obduktionsrapporten snart, få se vad den kan utvisa.

2010-09-10 @ 18:52:49
Postat av: Ann-Marie

ser verkligen fram emot obduktionsprotokollet. Varför skulle egentligen Greg o hans familj stanna kvar i Emmerdale. Jag för min del tycker inte att dom tillför ngt till serien.

2010-09-10 @ 19:08:58
Postat av: Fredrik

Eftersom det är lika vanligt att kvinnor misshandlar män så kunde man ha vänt på myntet istället för att vara så PK. Men Andy är ett svin denna gång.

2010-09-10 @ 19:16:39
Postat av: Ann-Marie

Men vad betyder PK Fredrik?

2010-09-10 @ 19:26:37
Postat av: Cinnamon

Andy kommer att fortsätta slå Jo, det är typiskt att de ber om ursäkt och säger att det aldrig skall hända igen, för det gör det, man ska gå vid första slaget för det blir bara värre och värre. Jag hade en kompis som blev slagen, men hon gav honom chans på chans och nu finns hon inte längre.

Så jag hoppas att Jo drar fort som attan och dessutom talar om vad skitstöveln Andy gjort så att han inte får behålla Sarah.



Ska i alla fall bli väldigt intressant att få veta vad obduktionen visade.

2010-09-10 @ 20:05:59
URL: http://www.ateljecinnamon.se
Postat av: Mariann

Nej Fredrik, jag tror inte att det är lika vanligt att kvinnor misshandlar män. Hur ofta ser du i nyheterna om män som blivit ihjälslagna av sina fruar??? Men det händer oftare än vad vi kan tro, det kan jag hålla med om.

2010-09-10 @ 20:18:27
Postat av: Mariann

alltså, det händer oftare än vi tror att män blir misshandlade av sina kvinnor, men inte ihjälslagna. Hade lite för bråttom där.

2010-09-10 @ 20:20:10
Postat av: Tessan

Jag blev så besviken när Jo stannade kvar. Hoppas hon kommer på bättre tankar ganska snart. Jag tycker Sarah verkar vara så stor att hon väl kan "skvallra" för Andy att hon varit hos Debbie, eller?!?!?

2010-09-10 @ 20:33:56
Postat av: Fredrik

PK : Politiskt korrekt.

2010-09-11 @ 00:27:05
Postat av: Brita

Fredrik: Vänligen styrk dina häpnadsväckande påståenden om män respektive kvinnor angående misshandel. Vilken statistik hänvisar du till?

2010-09-11 @ 05:16:40
Postat av: Fredrik

http://www.projusticia.es/estudios/EE.UU/informe_fiebert_old.pdf



Världens mest omfattande studie:



California State University, Long Beach:



SUMMARY: This bibliography examines 95 scholarly investigations, 79 empirical studies and 16

reviews and/or analyses, which demonstrate that women are as physically aggressive, or more

aggressive, than men in their relationships with their spouses or male partners. The aggregate sample

size in the reviewed studies exceeds 60,000.

2010-09-11 @ 08:43:25
Postat av: Katarina

Hej; ja du Fredrik nu är du ute och seglar. Det finns ju rabiata fruntimmer som går lös på sina män med tillhyggen men det hör till ovanligheterna, även om mycket få fall av detta rapporteras till polis och åklagare. Männen i de här relationerna tycker att det känns pinsamt att de blir misshandlade. Men att män misshandlar kvinnor är ju inte alls ovanligt. Det händer hela tiden, överallt. Många gånger med dödlig utgång. Och många gånger i det fördolda. Ingen vän eller granne vill lägga sig i eller anmäla till sociala myndiheter. Så fungerar vi ju. Var och en ska helst sköta sitt. Det är ju också en fråga om fysik. På en gubbe som är tjugo kilo tyngre och tjugofem centimeter längre, vad åsamkar en kvinna för skada? Vad händer när han sopar till henne istället eller slänger in henne i en vägg? För fan Fredrik, kom ner på jorden.

Hälsningar Katarina

2010-09-11 @ 08:50:01
Postat av: Mariann

Här har du lite mer statistik Fredrik:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/153kvinnordodade/article4907759.ab

Fruktansvärt

2010-09-11 @ 09:26:20
Postat av: Lena

Det känns så sorgligt med Jo just nu (har tyvärr samma erfarenhet som Cinnamon så det berör mig på djupet)



I dagarna har Jo dykt upp i de gamla avsnitten,

en glad kaxig vilt flirtande tjej, sen är

det dags för dagens avsnitt o då dyker det upp en

kuvad rädd o slagen liten flicka.



Så sorgligt, så sorgligt



P.s tycker att Debbie bör få en chans, var ung o

handlade efter vad hon orkade o trodde var bäst.

Tycker att hon borde få en chans till nu när hon mognat (lite i alla fall:-)

2010-09-11 @ 11:24:17
Postat av: Fredrik

Katarina:



Kvinnor kompenserar sin lägre fysiska styrka med olika former av tillhyggen. Också belagt i forskning.



Dessutom, läs i min länk så inser du att du har fel.



I de svenska studier som gjorts av mansmisshandeln pekar också männen ut kvinnans anmälan - och ibland falska sådana - som ett led i maktkampen och den psykiska misshandeln av honom; hon har ju större chans att bli trodd av myndigheten.

2010-09-11 @ 11:48:33
Postat av: Mariann

Alla borde få en chans till. Hm.. eller.. nja, så storsint är jag nog inte om jag ska va ärlig. (nästan) ALLA är värda en andra chans :)

2010-09-11 @ 11:50:38
Postat av: Mariann

Allt är ju relativt så jag tycker inte att vi ska sitta här och tala om för varandra att du har fel och jag har rätt. Det blir lätt så trist ton.

Inget kön är bättre än det andra och vi är väl ändå överens om att misshandel är alltid fel, fel, fel! Vare sig det är kvinna eller man som misshandlar.

2010-09-11 @ 11:58:18
Postat av: Erik

Om vi ska tala om annat för att komma ifrån det här inflammerade ämnet kvinnomisshandel- själv skulle jag aldrig kunna slå någon levande varelse oavsett kön - så kan jag berätta att jag såg Angie Reynolds häromdagen i serien Law and Order UK på kanal 9. Ni minns väl poliskvinnan som hade ihop det med Cain Dingle och vars man försvann ur serien med lady Tara, hade barnen Ollie och en kille som jag inte minns vad han hette. Och så var förstås Len Reynolds släkt med dem också. Var han morfar eller farfar till barnen? Morfar väl? Rätta mig om jag har fel.

2010-09-11 @ 12:16:01
Postat av: Ann-Marie

Len var farfar.

2010-09-11 @ 13:04:38
Postat av: Per

...och sonen hette Mark.

2010-09-11 @ 16:29:29
Postat av: Fredrik

Jag såg Mark i en sorts rysarserie i veckan på BBC.

Sen har jag nyligen sett Terry:s kvinnliga barkollega, hon som han kom till byn med, i ett avsnitt av Shameless där även en annan ung man som var med i Emmerdale är med. Liksom Daz IRL tvillingbror som tyvärr råkat illa ut IRL när han körde på ett fan med bil som var för närgången,

2010-09-11 @ 16:50:44
Postat av: Erik

Jag har funderat över det här med familjen Sugden, på Wikipedia finns en bild på de sex personer som familjen bestod av när serien startade 1972 och det var väl deras gård som hette just Emmerdale farm. Vad finns kvar nu? Bara ingifta eller adopterade Sugdens utom Victoria och hon är ju inte Guds bästa barn. Vem ska driva jordbruket om det går ännu mer utför med Andy? Det är inte mycket av det gamla jordbrukarlivet alls kvar längre, men det kommer kanske någon annan och tar över efter Andy om han inte rycker upp sig. Synd på en så anrik gård och anrik släkt. För det dyker väl inte upp någon halvbror eller liknande och tar över? Men det är kanske tidens tecken att det inte blir så mycket lantliv utan annat som "vanliga människor" kan identifiera sig med, gammal som ung, och det har de ju lyckats ganska bra med.

2010-09-11 @ 17:12:39
Postat av: Ann-Marie

Ja, jag saknar det gedigna i serien. Amos i baren o Annie Sugdens pappa - namnet försvann för mig, Pearson nåt. Det var tider det. Men allt förändras o även HTG. Rollinnehavare avlider o livet går vidare i serien. Trevlig helg förresten!

2010-09-11 @ 18:02:12
Postat av: anne

Hej!

Jag har i flera år följd denna serie då och då. Men nu på senare tid så följer jag den dagligen. Och när jag hittade denna blogg så vart jag överlycklig, för om man råkar missa ett avsnitt så är det bara att gå in här och kolla. Men jag undrar lite om Dingle familjen, hur stor är den? Vem är bar till vem osv.. och en sak som jag undrat länge, har Debbie och Andy varit ihop, eller va dom bara ihop en natt och hon vart med barn? Varför har inte Debbie hand om Sarah? Ja ni som har lite mer kött på näsan om man säger så kan väl svara på detta?



TACK för en bra och intressant blogg!

2010-09-11 @ 23:39:35
URL: http://enna.blogg.se/
Postat av: Brita

Ja Anne, tacksam jag också om någon kan reda ut släktskapet mellan alla dessa Dinglar som vinglar in och ut i serien. Vet inte hur många som kommit farande från och till Irland genom åren. Någon släktforskare därute? Cain är exempelvis son till Zak, men vem är hans mor? Och ja, tror sliskadvokaten är tillsammans med Katie av ren beräkning, för att stackars Perdy inte ska få vårdnaden om barnet.

2010-09-12 @ 09:20:11
Postat av: Erik

Jag hittade Dingles familjeträd på Emmerdales officiella hemsida i England. Hoppas det är någorlunda begripligt med alla pilar.



http://www.emmerdale.org/emmerdale/tree/10june05/Dingle/Dingle.png

2010-09-12 @ 10:54:57
Postat av: Brita

Thanks Eric, you are a gentleman

2010-09-12 @ 18:26:38
Postat av: Mariann

Jamen, Erik: Annie finns ju kvar :) Men annars är det bara Victoria kvar av Sugdens.

Ann-Marie: Sam Pearson hette han väl? Den sura gubben, en av de jag faktiskt saknar nuförtiden. Det hade jag aldrig trott när jag va tonåring och tyckte den ödlegubben va såååå dryg.

Anne: Andy och Debbie hade ett hemligt förhållande, hon va ju alldeles för ung. Men jag minns inte hur länge det höll på, eller varför det tog slut. Jo, kanske det va för att Katie kom tillbaka till Andy?

2010-09-13 @ 07:30:08
Postat av: Erik

Marianne: Jovisst finns Annie kvar både i serien och IRL, men hon är ju aldrig med personligen numera och Victoria är inte urtypen för en bonde precis, så någon annan lär väl få ta över gården så småningom. Däremot kommer väl namnet Sugden att leva kvar i byn på annat vis genom de personer med efternamnet som antagligen kommer att stanna kvar där på ett eller annat sätt.

2010-09-13 @ 10:46:00
Postat av: Mariann

Ja, som gammal HTG-fan hoppas jag ju verkligen att inte Sugdens blir helt bortglömda. Men det verkar ju som det blir mindre och mindre med själva bonde-livet. Det tycker jag är väldigt trist. Det va ju liksom lite av tjusningen med HTG, dessa marknader med tävlingar om största pumpan och bästa tårtan och sånt. Men jag är väl gammalmodig...

2010-09-13 @ 11:21:21
Postat av: Erik

Men jag tror de försöker ha kvar lite sådant med byfester och bymarknader, Louise höll ju på med något sådant och Jamie skulle ju odla något av sina frön, vet inte vad det blev av det. Men det kan ju inte vara som förr när det inte finns några bönder, i varje fall inga som brukar dyka upp i byn så att man lär känna dem, det bor kanske andra längre utanför. Men något slags bondeliv tror jag ändå att det blir kvar i större eller mindre skala för att inte bli vilken såpa som helst bara.

2010-09-13 @ 11:44:59
Postat av: anne

Tack så mycket för länken! Nu är jag lite klarare i skallen om Dingle familjen. Känns som om alla är släkt med någon som kommer från den familjen. :)

2010-09-14 @ 01:30:34
URL: http://enna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0