Intervju med "Olena"

En av våra läsare har haft kontakt med Olena/Caroline Stolz som ju är från Sverige och han har delat med sig av den kontakten till oss.

Tack Bo, det var verkligen kul =)

 

Edit 7/8-12: Bild på Olena Petrovich som var med 2009-2010, här tillsammans med Sam.





Hej Bo,
Här kommer svaren på dina frågor via mail.
 
Hur får man en roll i HTG?
1. För att få en audition för Emmerdale samt andra professionella roller inom film, tv eller teater i England måste man ha en agent. Professionella jobb annonseras inte ut offentligt, och det kan vara svårt att ens bli sedd utan en. Jag fick min agent under mitt sista år på Drama Centre London (en av Englands teaterhögskolor). Skolan bjuder in agenter för slutföreställningarna och har du tur så skriver du kontrakt med en som är bra.
Man får sällan reda på exakt hur många som sökt en roll. Men jag vet att det var en hel del som sökte för Olena, så det är ju lite kul! :)
 
Hur mycket tjänar man som HTG-skådis?
2. Lön vill jag helst inte gå in på, anser att det är lite för privat.
 
Kände du till HTG väl innan du tog jobbet?
3. Emmerdale har ju gått under hela mitt liv så självklart kände jag till serien, men mest ifrån när jag var hemma ifrån skolan och var sjuk eftersom den sänds mitt på dagen i Sverige.
 
Blev du ofta igenkänd på gatan när dina avsnitt sändes?
4. Under tiden jag var med så blev jag många gånger igenkänd på gatan och även ett tag efteråt. Men nu är det nästan två år sedan jag var med och det händer mer sällan att folk förknippar mig med Olena (men det händer).
 
Hur spelas avsnitten in?/
Hur strikt är manus?
 
5. Inspelningen går till på det sättet att du spelar in scener från olika avsnitt vid olika tillfällen så man får liksom hoppa fram och tillbaka i tiden och det kan vara ganska förvirrande . Arbetsdagarna varierar, ibland kan du ha en helt fullspäckad dag med massa repliker då du är med i mer eller mindre varje scen, medans vissa dagar kanske du bara har en scen där du är med lite grand i bakgrunden. Ibland spelar du in varje dag och ibland är du ledig i en hel vecka eller två.
Replikerna är satta, men om det är något man känner inte stämmer kan man oftast ändra på dom lite om man hör efter med regissören innan. Emmerdale har en hel del regissörer och vissa är mer öppna för ändringar av manus och improvisation än andra, så det beror lite på.

Blev du kompis med nån i gänget?
 
6. James Hooton som spelar Sam blev nog min närmsta vän under tiden där efterom vi hade så många scener tillsammans från början till slut. Men även Joseph Guilgun (Eli) och resten av familjen Dingles, ett helt underbart gäng att få jobba med.
 
Skulle du vilja återvända till HTG?
 
7. Jag är otroligt tacksam över min tid i Emmerdale och alla underbara människor jag fick lära känna och jobba med. Men just nu känns det som ett avslutat kapitel. Har andra projekt på gång att se fram emot. Men, men, man vet aldrig, skulle en bra storyline komma upp så...

Kyssa Eli, hur var det...? (Skämtsamt)
 
8. Att kyssa andra skådespelare ingår liksom i jobbet och Joe Guilgun (Eli) är en bra skådespelare och kul att jobba med så att kyssa honom var inga problem.
 
Hur är statusen för en skådis att ha varit med i HTG och andra liknande serier?

9. Statusen att vara med i en såpa i England kan jag tänka mig är lite detsamma som att vara med i en såpa i Sverige. Är du med under ett halvår, ett år, även två år kan det vara en fantastisk merit och kan värkligen hjälpa dig i karriären, speciellt om du har varit totalt okänd innan. Den enda faran är kanske om du är med länge, att folk kan ha svårt att se dig i andra roller efteråt. Men för min egen del har det bara bådat gott.

Ps. Kanske bra eller dåliga frågor men det var dom jag ställde... Ds.
/Bo

Kommentarer
Postat av: Agneta

Kul.Bor hon kvar i England?

2012-02-27 @ 20:55:22
Postat av: Bo

Ja, hon bor kvar i UK och har pv där etc.

Tror hon bor i Leeds.

2012-02-28 @ 10:44:45
Postat av: Kristina

Kul grej! Hade nog varit svårt att fatta att det är samma tjej om man hört henne prata svenska, hi, hi

2012-02-28 @ 16:55:35
Postat av: orcid

tack för att du delade med dig. myyycket roligt att läsa :)



kristina: vad menar du? jag fattar trögt :)

2012-02-29 @ 12:24:30
Postat av: Jonas

Coolt. Det var ganska vettiga frågor du ställde, för övrigt.

2012-02-29 @ 21:24:41
Postat av: Kristina

Jo, Orcid, jag menar att man är ju så van vid hennes engelska brytning som Olena, man lever sig in i serien så till den milda grad att man glömmer bort att det bara är en roll de spelar :)

2012-03-01 @ 17:12:44
Postat av: Linn

Kul att hon ställde upp!

2012-03-16 @ 20:17:07
Postat av: Ingemar och Stella

Bra frågor och intressanta svar. Tyvärr, dock, vi har inget minne av denna skådisens förekomst i serien. Det hade nog varit ett plus om det överst i intervjun fanns nån bild av henne (helst som hennes rollfigur) till stöd för minnet

2012-08-05 @ 22:35:30
Postat av: Sanna

Det kanske har nämnts på annat håll i bloggen, ber om ursäkt i så fall, men just nu ser man ju "Olena" överallt och hela tiden på tv. Det är ju hon som är Bonds sidekick i den aktuella reklamen för mobiloperatören Tre. Hon är en ganska bra skådis som kan leverera både fattig flykting och lyxig Bond-brud!

2012-10-12 @ 15:59:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0