Två döda i branden

Branden har spridit sig och ökar i omfattning. Terry rusar in för att rädda Viv och Bob är orolig för tvillingarna. Tillslut får de ut både Cathy och Heath.
Brandkåren kommer och tar över räddningsarbetet. Tvillingarna åker till sjukhuset för koll tillsammans med Rhona. Betty är ledsen för hennes kära saker blivit förstörda och hon vill inte till sjukhuset men Pearl följer med henne.
 
Victoria får panik och vägrar att gå ut från puben för att slippa se elden. Amy lyckas tillslut övertala henne att följa med genom att säga att man kan bli starkare genom att övervinna sina rädslor som oftast bara finns i minnet.
 
När brandmännen tar hand om branden samlas en del bybor på Kings kontor. Brenda är orolig för Terry och Bob börjar inse att tiden runnit iväg för Viv.
 
Nikhil, Jai och Declan sitter och festar och försöker få Nikhil att tänka på annat än Maisie. Jai nämner att om han själv varit bra på förhållanden så skulle inte Declan ha det han har nu. (Var det återigen en hint om att Jai och Ella varit ihop, eller har jag missuppfattat allt?)
 
Efter ett tag kommer räddningsledaren och säger att de varit tvungna att avbryta räddningsaktionen, det finns inget mer de kan göra. Brenda bryter ihop men Bob är rätt lugn.
 
Carl hämtar hem Betty från sjukhuset och ger henne en bukett blommor. Han erbjuder henne att stanna hos honom så länge hon vill och hon blir glad över det  och tänker tacka ja för att inte behöva bo hos Pearl. Carl ser ut som om han ångrar erbjudandet så fort han inser att Betty faktiskt tackat ja.
 
Katie är tacksam för att Andy räddat dem och för att han låter henne bo hos honom. När hon sedan kramar om Andy och tackar honom så ser Nick det och han ser inte glad ut.
 
Nick pratar sedan med Katie och han ställer en hel del frågor om hur det gått till när Andy kom dit. Katie känner det som om han förhör henne men han säger bara att det underlättar om man pratar om det som hänt.
 
Zak blir orolig för att vara skyldig till branden när han får veta att den startat på baksidan av husen. Han hade ställt målarsaker och thinner där efter arbetet hos Betty.
 
Gennie tror att det är samma person som ringt dem och gjort inbrottet som orsakat branden men Chas är övertygad om att det var Carl som tänt på.
 
Bob ringer Donna för att berätta vad som hänt. Det gör att Marlon saknar henne och känner att han hade velat vara där hos henne men inser att hon har någon annan som finns där.
 
Nick kommer till puben och talar om för Katie att branden startat utanför hennes hus och att den varit anlagd, så nu betraktas det som mordbrand och mordförsök.
 
 
 
Var är Pollards, Leyla och David, Eve, Charity, Rodney, Nicola? De syntes inte till under branden.

Kommentarer
Postat av: Erik

Sorgliga avsnitt. Två trotjänare borta för gott. Var det inte någon nyligen som kände på sig att folk var på väg ut? Nu har 4-5 personer försvunnit på kort tid? Ska det komma några nya i stället? Hemskt sätt att skriva ut folk ur serien på. Vet inte om jag kommer att sakna Viv och Terry. Mest Viv kanske, hon har ju varit lite av en färgklick, men samtidigt kanske lite uttjatad. Den dumma polisen går omkring och låtsas vara oskyldig, snart kommer han väl att sprida sina misstankar i byn. Mitt i allt eländet säger Amy mycket vettiga saker till Victoria och Paddy och Marlon pratar förståndigt om livet.

2012-10-23 @ 13:40:23
Postat av: Erik

Ja, du har rätt, Marie, var fanns alla andra människor? De borde också ha synts ute under branden. Och var kom all snön ifrån plötsligt?

2012-10-23 @ 13:51:21
Postat av: AnnaS

Och jag som trodde att Viv och Terry skulle bli det nya kärleksparet...
Polisen (Nick) kommer säkert att bygga vidare på att Andy tidigare anlagt en brand och dessutom var på plats tidigt. Och andra kommer att misstänka Carl.
Vad rolig Betty var förresten! Nu kanske Carl tänker efter hur han formulerar sig i fortsättningen!

2012-10-23 @ 13:51:29
Postat av: Andrea

Andy kommer säkert att få skulden för branden man såg det på Nick att han ville ge Andy skulden.

2012-10-23 @ 14:45:29
Postat av: Lena

Det var jag som skrev att jag trodde att en del var på väg ut och visst fick jag rätt men ändå inte.
Maise och Will räknade jag väl med men absolut inte Terry och Viv. Trodde som Anna att de skulle bli ett kärlekspar, hade varit roligt. Terry tyckte jag var ett bra komplement till de som i mitt tycke kan vara lite överdrivna ibland. Kommer att sakna honom.

Jag var nog mer inne på Lauras pappa, Leyla, Eric o lite till, absolut inte detta. Trist.

2012-10-23 @ 15:42:39
Postat av: Erik

Undrar om inte Laurels pappa, Doug, är på väg ut också, han har så mycket skumt för sig, försvinner och träffar en kvinna som man aldrig får se. Han tillför inte serien så mycket nu, när det inte verkar bli något mellan honom och Diane.

2012-10-23 @ 16:09:38
Postat av: Tina

Om det nu ska komma in nytt folk så hoppas jag att det blir ordentliga människor, som Terry och Viv.

2012-10-23 @ 16:53:18
URL: http://schottistina.blogg.se.blogg.se
Postat av: Frk Höger

Jag tycker det var synd att de skrev ut Terry och Viv på detta sätt, det är så oåterkomligt. Är det någon som vet om skådespelarna ville sluta? Viv var en färgklick och Terry var som Lena säger ett bra komplement när det blir överdrivet.
Vad bra att huskartan finns här på bloggen för det underlättar att hålla koll på huset, speciellt nu under branden.

2012-10-23 @ 16:53:25
Postat av: Conny

Tror båda skådisarna fick "sparken" (enligt vad jag förstår så förlängs skådespelarnas kontrakt i ett-årsperioder och här valde man att inte förnya kontrakten helt enkelt, Deena Payne (Viv) var ganska upprörd över detta, medan Billy Hartman var mer överens med producenterna om att hans karaktär gjort sitt). Terry kommer jag inte sakna speciellt mycket. Han som spelar honom är väl inte den mest fantastiska skådespelaren i världshistorien. Viv är en ikon, men det känns som att man inte hade några idéer kvar för henne. Ett tag blev hon alldeles för överdriven, sedan tonade man ner henne rejält, men då blev hon istället tråkig. Ändå tråkigt att man inte lät Viv flytta till någon annan ort och eventuellt komma tillbaka i framtiden.

2012-10-23 @ 18:07:20
Postat av: Malin

Jag har hört att hon som spelar Viv velat sluta länge eftersom hon ville vara hemma med familjen mer då hon varit med så länge. Därför hon åkte till fängelse först för att hon ville ta en paus men sen bestämde hon sig för att sluta. "Terry" vet jag ingeting om. Sorgligt avsnitt även om jag inte kommer sakna Viv och Terry jättemycket. Visst, de har varit med länge och speciellt Viv är väl en karaktär som stundtals satte lite färg på tillvaron men tycker ändå att de har gjort sitt. Synd dock att de skulle lämna serien på detta sätt.

2012-10-23 @ 21:00:30
Postat av: Pandora

Fyfan! Den där byn är ju rent livsfarlig ju! Jag har följt serien sen ca 96-97 och av de dödsfall som jag kan komma ihåg såhär på rak arm så är det bara Len, Seth, Jack, Shadders och Alice som har dött av "Naturliga" orsaker.
Bilolyckor, flygplanskrascher, mord, psykopater, självmord och stormar är det som tar kål på de flesta som omkommer i byn.

Om jag vore en såpakaraktär så skulle jag aldrig flytta till Emmerdale! Rent utsagt livsfarligt ställe! Undrar om dom grundat byn på någon gammal keltisk begravningsplats eller något, för någon slags förbannelse måste det ju ligga över bygden.

Undrar om vi kommer att få se Donna och Scott igen nu? Robban och Annie kom ju tillbaka en snabbis när Jack begravdes.

2012-10-23 @ 21:14:37
Postat av: Vendela

Har vetat om detta ett tag och faktiskt sett fram emot det. Har aldrig gillar karaktären Viv. Inte nånstans. Däremot väntar fler dödsfall som jag verkligen inte ser fram emot :(

2012-10-23 @ 21:38:26
Postat av: Agneta

Jag kommer att sakna både Terry och Viv.

2012-10-23 @ 21:54:08
Postat av: Lotta F

Nej fy för den lede, jag tycker inte det är kul när för många försvinner på en gång. Jag har följt serien sedan -94 med mer eller mindre inget uppehåll alls. Jag hade föredragit om Terry o Wiv fått ihop det och Brenda försvunnit. Maisie kommer jag också att sakna.

Men tack för en jättebra blogg. Jag är imponerad av ditt sätt att återberätta allt. Den där Nick såg jag direkt att han var en lömsk typ, sa till min man är det nästa som ska dumpas i en sjö eller?!

Ha det gott alla HTG-are.
Lotta F

2012-10-24 @ 11:39:37
Postat av: Lena

Det var som jag trodde med Doug då. Kanske tur att jag inte skrev om de misstankarna också då:-)
Honom skulle jag inte sakna om han flyttar nu, så jäkla tråkig.
(fast kanske riktigt kul i verkligen vem vet:-)

2012-10-24 @ 14:13:52
Postat av: Annelie

Förstod nästan att det var ngt skumt med den där polisen eftersom det började hända skumma saker när Katie inte riktigt ville bli tillsammans med honom och liksom skyddade Andy.. Spännande.. Nick kommer verkligen försöka att få Andy fälld för det här.. hoppas att han inte lyckas utan åker dit för det själv.

2012-10-24 @ 15:33:16
URL: http://anneliestankar.wordpress.com
Postat av: ELIZA

Konstigt hur manus författarna framställer polisen..Är inte engelsk polis med Scotland Yard i spetsen världsbäst? Nu ska det väl ta X antal avsnitt som innehåller allt om att sätta dit Andy..Maken till psykopat till polis får vi väl vänta på!!!! (Eller vad hans diagnos nu heter).Sitter och säger till Katie att inget ont ska hända henne,det ska jag se till...Urk,tänk om hon visste...Tror polisen mördat sin fru när hon ville skiljas..Verkar inte ha många skrupler i kroppen..Han kommer naturligtvis att åka dit..Den kvinnliga polisen såg lite frågande ut när han sa nåt som jag inte kommer ihåg..Ha ha..Det var väl uttömmande??Brenda har väl råkat ut för det värsta,att gräla,före nåt så hemskt händer..R.I.P Viv och Terry..

2012-10-24 @ 16:34:21
Postat av: Nizze

Skönt att bli av med den vidriga Viv! Och synd att inte skräcködlan Betty också strök med...

2012-10-24 @ 22:36:20
Postat av: Kristina

Jag kommer också att sakna Vic och Terry

2012-10-25 @ 07:41:22
Postat av: SoP

Hoppas vi är av med Maise för gott nu? Terry kommer jag att sakna,liksom jag saknar Len, såna där trygga typer som balanserar upp den värsta hysterin- Viv hoppades jag skulle försvinna för gott när hon åkte in i fängelset,så henne sörjer jag inte. Men var ska alla bo nu? det tycks ju alltid vara grav bostadsbrist i den där byn-

2012-11-03 @ 02:33:12
URL: http://sisterofpain.blogg.se
Postat av: SoP

Föressten, var kommer TJ att hamna nu? Får Brenda honom på halsen,eller ska Bob ha en unge till? Eller har Terry nån annan släkting? Bror,syster?

2012-11-03 @ 02:35:37
URL: http://sisterofpain.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0