Dags för begravning

Idag handlade det endast om Jacks begravning.

Först får vi se flera stycken bybor som minns tillbaka, ett minne de har av Jack och vi får höra "deras konversation vid det tillfället"

Victoria berättar att hon vill inte vara kvar i byn, hon vill åka till Spanien med farmor. Daz försöker att övertala henne till att stanna men hon ger sig inte.
Diane åker till gården för att hämta Andy som inte dykt upp och han ligger bakfull i soffan och sover. Det är fullt med disk och gamla ölburkar i hela huset.
Även Daz, Victoria och Annie dyker upp och de ska åka in till byn efter kistbilen.

Nästan hela byn finns samlad vid kyrkan.

Robert dyker upp vid gården och går runt där och minns. Natasha ser honom och undrar vad han gör där. Hon får då veta att Jack var hans pappa och Robert ber henne att inte tala om att han varit där.

Inne i kyrkan ska Diane hålla ett litet minnestal. Hon läser ur ett brev som Jack skrivit innan han dog och det var adresserat till alla hans barn. Det blir förmycket för Andy som rusar ut ur kyrkan.
Minneshögtiden avslutas men Annie känner att hon vill sitta kvar ett tag inne i kyrkan. Diane får Jacks gamla gubbkeps för att ge den till honom i graven.

Andy som irrat runt lite i byn för att få tid att tänka är på väg tillbaka när han ser att Robert står vid bron och iakttar begravningen på avstånd. När han ropar på sin bror sticker Robert iväg till bilen och åker därifrån.

Efter begravningen så samlas byborna på puben. De flesta är besvikna över att Robert inte ens dykt upp.
Val har en överraskning till Diane, hon har ordnat ett foto på Jack som ska sitta på väggen bredvid Amos och Mr Wilkes.  För även om Jack aldrig var en pubägare så var han dock gift med en...

Andy träffar Mick på gården och Mick erbjuder sig att hjälpa till med djuren redan nu. Andy tar tacksamt emot hjälpen.

Diane pratar med Annie om Victorias beslut. Hon känner att hon sviker Jack eftersom hon inte lyckas hålla ihop familjen. Dessutom så tyckte hon det var svårt att läsa brevet i kyrkan eftersom det bara var till barnen, hon hade inte blivit nämnd.
Annie ger då Diane ett brev som Jack skrivit till henne och som skulle lämnas efter begravningen.

Diane får en stund för sig själv men kan inte förmå sig att läsa brevet. Marlon tittar in och pratar med henne. Han berättar om att de båda mist sina älskade precis under en separation och att det är svårt när man aldrig kan rätta till det. Han berättar att han "sett" Tricia en gång när han suttit vid  cricketplanen och att allt känts så verkligt.
När Marlon gått så dyker Val upp och hon får hjälpa sin syster med att läsa brevet. Äntligen får Diane veta att Jack älskade henne fortfarande och att han var ledsen över att de inte skulle ses igen.

Annie åker till gården för att prata med Andy. (Nu var det minsann städat och fint överallt)
Hon sa att hon var besviken på honom att han stack från kyrkan och ännu mer besviken på Robert som inte dykt upp. Då säger Andy att han sett Robert.
De bestämmer sig för att inte berätta det för Victoria.

Daz bönar och ber Victoria till att stanna. Han vill att hon ska vara kvar för han behöver henne men hon känner att hon inte har något kvar i byn att stanna för.
När de sedan kommer hem till Diane vill hon att de ska följa med till graven. Andy står redan där och de kan alla säga farväl. Andy berättar då att han tänker ge gården en chans till och han vill ha hjälp av Daz. Daz är emot det först eftersom han inte litar på Andy men sedan går han med på det.
Då bestämmer sig Victoria för att stanna kvar i byn hos sin familj...

När de går från graven vänder sig Diane om... Hon ser Jacks ande som står där och hon blir glad och ler...


Det som störde mig idag var breven från Jack. Jag hade den uppfattningen att han fått en hjärtattack och sedan dött på sjukhuset och att det gått rätt fort men när skrev han då breven till barnen och Diane? Visste han alltså att han snart skulle dö?

Som tur är så gjorde de ändå slutet rätt fint, John Lennons Imagine spelades och Jacks bild visades vid graven.





Shane "återuppstod" och hamnade på Holby City i avsnittet efter HTG idag.



Kommentarer
Postat av: Madeleine

Jag är glad att jag bytte skift på jobbet, detta ville jag se hemma, och ja, det var otroligt fina avsnitt.

Åh, Robert var där, lika fin men bitter, han är en bra skådis!

Diane var också bra, men kund inte Bernice stöttat sin mor, dåligt!

Annars var alla bra, med ett undantag Andy, dålig!

Jag har fällt några tårar över Jacks keps och att han är ju död på riktigt.

Annie är som en zombie, varför har hon fått leva i serien när så många har dött, hon är ju inte med iaf!

RIP Clive, Jack Sugden.

2011-04-11 @ 14:05:10
Postat av: Jackson

Breven gjorde även mig konfunderad. Jag fick också uppfattningen att Jack avled hastigt.

2011-04-11 @ 15:02:16
Postat av: Lena

Ja det med breven förstår jag inte men...



Det dom fick in snyggt enlig mig var när man fick se Natasha till häst uppe på kullen och Annie frågade vem det var (flashback till Henrys dotter, så började ju hela serien en gång:-)) och Robert som smög omkring och tittade på vilket ju Jack gjorde på sin fars begravning.



Så jag tyckte det här var riktigt snyggt gjort och jag är väldigt glad över att Annie dök upp (Zombie eller ej, är man över nittio så.....)



Nu hoppas jag bara på att resterna av familjen Sugden skall kunna samsas så familjen får vara kvar i serien.



Men var är Edna? Något jag missat? (igen:-))

2011-04-11 @ 15:23:31
Postat av: Erik

Ja, det här med breven kändes fel, där har inte manusförfattarna tänkt rätt, men de måste väl ha haft ett huvudbry att knyta ihop Jacks vistelse i Spanien, Annies sjukdom och Jacks plötsliga frånfälle både på riktigt och i serien och koncentrerat sig på att göra ett par avsnitt som var så minnesvärda som möjligt. Ändå blev jag inte så rörd som jag trodde att jag skulle bli, utom när Diane fick höra brevet han skrivit till henne och när man fick se en spökbild av Jack vid graven, Diane vände sig om och Imagine hördes i bakgrunden.

Kommer Andy att klara av att ta hand om gården? Varför skulle det gå nu när det inte gått förut?

2011-04-11 @ 15:37:49
Postat av: orcid

ledsen blev ajg när ajg hörde orginal theme musiken i slutet. det var verkligen vackert. tycker också breven känns lite märkliga i sammanhanget men det får gå. jag förstårt andys reaktion...har ju själv förlorat en förälder för tidigt.



men att han ska fortsätta med gården för att hålla familjen ihop känns inte rätt...kan inte hålla tror jag.



visste föresten inte att scenen med natcha och robert var en liknelse av första avsnittet, det måste jag nog rota på youtube och se om den finns där :)



vics agerande känns som vanligt ego aktigt. tyckte det var gott att se robert. mycket bra spelat, mycket stilfullt.

2011-04-11 @ 15:44:58
Postat av: Mariann

Det hade de gjort väldigt bra! En massa detaljer som liknade det allra första avsnittet; syskonen som muttrar över att Robert inte kommer på begravningen, precis som familjen Sugden gjorde över Jack, Diane som ber de köra försiktigt med likbilen, precis som Annie gjorde. Robert som smög omkring och inte gick fram vid sin fars begravning, precis som Jack gjorde, Natasha på hästen som Henry Wilkes dotter... Vackert och en "real treat" för oss gamla HTG-fantaster :) Och så vansinnigt känslosamt för en lättrörd tant att få se Jack stå där vid graven till tonerna av Imagine. Oj.

2011-04-11 @ 16:13:58
Postat av: orcid

tittat på första avsnittet och ja nu känner jag igen detaljerna.



men jag fatta inte de första 10min att det inte var clive sdom var jack utan tänkte att- fasiken hur olika han var som ung!!!!! och sen ytterligare 3min funderandes över om det ändå kunde vara clive ändå hahahaha

2011-04-11 @ 16:33:33
Postat av: Katarina-Cinnamon

Idag kändes det nästan som allra första avsnittet då Jacks pappa begravdes och Jack stod långt ifrån och tittade, precis som Robert gjorde nu. Fast i första avsnittet och de övriga från början var det en annan kyrka med riktiga kyrkbänkar osv. Vart tog den kyrkan vägen? Jag har ju missat en del avsnitt pga jobb och ingen video.

Jag grät idag, det var så sorgligt, men det kändes som hemma när Annie satt vid köksbordet och styrde upp som hon gjorde förr.

2011-04-11 @ 16:40:45
Postat av: Mija

Mina tårar skvalade iallafall när Jacks ande kom där på slutet. Blir så lätt tårögd... :-/



Blev också konfys vad det gällde breven...

2011-04-11 @ 16:56:18
Postat av: Liger - The Biggest Cat on the Planet

Why would she go now?

2011-04-11 @ 17:14:02
URL: http://www.ligerworld.com
Postat av: Adm

Vad kul att få veta att detta avsnitt var så likt det första. Jag hade ingen aning om det.

Det är det som är så bra här, man lär sig alltid något nytt ;D

2011-04-11 @ 17:23:23
URL: http://emmerdale.blogg.se/
Postat av: Snabblån och Minilån

Fint. (:

2011-04-11 @ 17:45:57
URL: http://minilan.blogg.se/
Postat av: Lena

Nu har jag sett avsnittet en gång till:-)



och jag tycker verkligen att det var värdigt som en hyllning till "Jack". Åtminstone känns det för mig som ett slut på det ursprungliga HTG i och med detta. Strongt av Annie att orka komma och vara med, antar att hon med det ville hylla Jacks insats i serien.



Nu får jag sluta vara nostalgisk och se fram emot i morgon och nya händelser, så är ju livet:-)

2011-04-11 @ 20:32:48
Postat av: Lena

glömde



Ingen som vet var Edna är? Konstigt att hon inte var med i ett så här viktigt avsnitt.

2011-04-11 @ 20:34:07
Postat av: Mariann

Jag tycker också det va konstigt att inte Edna va med. Och inte törs man googla efter info heller för då riskerar man snubbla över nåt man inte vill veta! :)

Jag grät alldeles för mycket idag så det svider banne mig i ögoonen fortfarande. Man är nog inte riktigt frisk :) Nej, jag får skylla på pollen.

Nu ska jag trösta mig med Himmelblå. Men där va det ju också så ledsamt sista avsnittet så jag höll på att gråta mig fördärvad... Hoppas det är gladare i den här säsongen.

2011-04-11 @ 20:46:41
Postat av: Tessan

Fina avsnitt. Men jag tycker lite synd om Robert. Han hade det nog inte så lätt när Andy kom till familjen och sedan till råga på allt brände ned ladan med mamman inuti. Inte konstigt att han blev som han blev...

2011-04-11 @ 20:51:58
Postat av: Tina

Ja du Marianne, jag skyllde på alla påskliljorna som finns i affären nu, jobbar i butik, när ögon och näsa kliade. Dagens avsnitt krävde två pappersnäsdukar.



Håller med er andra det där med breven. Sedan tycker jag att det hade varit rolig om Robert hade stannat kvar och kanske fått komma tillbaka :P.

2011-04-11 @ 22:16:42
Postat av: Bo

"Robert" är ju sambo med "Jasmine" IRL så han är det inte synd om. Jag är sååååå avundsjuk!

2011-04-11 @ 23:01:58
Postat av: Colin

Yes, we can all learn from this blog - I didn't know about Karl and Jenna-Louise, so thanks Bo!



Another similarity with the first episode that I don't think has been mentioned is when Annie says "Who's that?" - the very first line in episode 1 was "Matt, Who's she?" Also, Robert smelling the animal feed.



As for Edna, I think it was simply that Shirley Stelfox was on holiday leave. She'll be back on your screens next Tuesday. As I recall, Edna is still supposed to be in the village. She ought to have been written as being away somewhere, really, as Edna was a strange ommision from the funeral.

2011-04-12 @ 01:17:14
Postat av: SoP

Jag funderade också på hur Jack hann skriva en massa brev när han dött av en plötslig hjärtattack o ingen ringde till Diane förrän efter att han dött. Det var en snygg grej med detaljerna från allra första avsnittet,men enda ggn jag fick en liten tår i ögat var när de hängde upp Jack´s foto på puben. Fast,ärligt talat,jag blev förbannad- J*vla Andy som plötsligt ska ta hand om gården när den andre killen är så glad att få ta över den- och de hade ju världens chans att bli av med Vidriga Vickan-även om de väl gjort stackars gamla Annie världens otjänst om hon fått den ungen på halsen där nere. Jag har nog inte ens avskytt Debbie så mycket som Victoria,möjligen Chloe . Apropå gården,vem har köpt in alla djuren? Jo sålde ju allihop innan hon stack? Andy har ju inte skött nåt där,så invandrade de bara från fälten plötsligt?

2011-04-12 @ 02:11:36
URL: http://sisterofpain.blogg.se/
Postat av: Lena

Ja när Val hängde upp kortet brast det för mig också:-)



Annars var jag förvånasvärt lugn



Det med djuren är lite lustigt nu när du påpekar det, hade faktiskt inte reflekterat över det innan.

Andy har väl inga pengar direkt heller så......



Har dom ingen som håller en överblick över det hela, det är ju en rätt stor produktion, de verkar göra en hel del tabbar.

2011-04-12 @ 10:39:24
Postat av: Tina

Ja, hela historien om Jack, efter Clive´s tragiska död, har varit mycket haltande. Det tog väl ett halvår (?) att "förbereda" hans död, men jag tycker att ifrån torsdagens avsnitt då Annie rngde och berättade om dödsfallet till gårdagens program, var bara ett enda hopplock. Det enda som glänste var produktionens hyllning till den döde skådespelaren och tillbakablickarna på det allra första avsnittet.

2011-04-12 @ 11:03:02
Postat av: orcid

yes colin I saw those two similarities admitely, annies words and the smelling of the animal feeding.

! think it was a very well done putting those actions in this episod.



about details...i still can´t stop thinking about the car debbie drove to get to shanes flat...she left it there...but did she ever get it back..is it the cab? It bothers me that we don´t get to know(see) if she went to get it after they dumped shane.

2011-04-12 @ 11:10:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0